Czym jest e-recepta i jak ją zamówić?

e-Recepta jest elektronicznym dokumentem stosowanym zamiast tradycyjnej recepty w postaci papierowej. Dotąd, pacjent otrzymywał u lekarza receptę papierową, z którą udawał się do apteki w celu otrzymania niezbędnych do leczenia produktów leczniczych. Osobista wizyta u lekarza była koniecznością.
Dzięki możliwości zastosowania e-Recepty, pacjent w celu kontynuacji leczenia i wypisania recepty może zamówić i odebrać receptę bez wychodzenia z domu i konieczności umawiania się na wizytę u lekarza.

E-recepta zostanie od lekarza dostarczona pocztą elektroniczną na adres e-mail pacjenta, poprzez SMS na telefon pacjenta lub wprost do aplikacji mobilnej VisiMed.

E-receptę można zrealizować w dowolnej aptece na terenie całego kraju. Farmaceuta zeskanuje kod bezpośrednio z telefonu pacjenta.


Jak zamówić i odebrać e-receptę ?

Chcąc zamówić i odebrać od swojego lekarza e-receptę należy:

I. Zainstalować na telefonie bezpłatną aplikację VisiMed

W tym celu należy:

  1. Pobrać na telefon bezpłatną aplikację mobilną VisiMed
  2. Po zainstalowaniu aplikacji na urządzeniu mobilnym założyć swoje konto
  3. Uzupełnić dane w zakładce MOJA WIZYTÓWKA, aby otrzymać NUMER KARTY OSOZ, który jest niezbędny do aktywacji konta w placówce medycznej
  4. Zgłosić się do rejestracji Przychodni w celu dokonania konfiguracji konta pacjenta – należy podać pracownikowi rejestracji numer karty OSOZ
  5. Po wpisaniu numeru karty OSOZ na karcie pacjenta w Przychodni Salvita informacja o wystawionej recepcie będzie dostępna bezpośrednio w aplikacji Visimed w zakładce TWOJE RECEPTY.

l u b

II. Założyć Internetowe Konto Pacjenta na portalu pacjent.gov.pl

W tym celu należy:

  1. Wpisać w przeglądarce internetowej: pacjent.gov.pl
  2. Kliknąć: ZALOGUJ SIĘ
  3. Wybrać sposób logowania, np. PROFIL ZAUFANY (PZ)
  4. W przypadku braku profilu zaufanego należy:
  • Założyć go on-line przez bank
  • Zarejestrować się w serwisie pz.gov.pl, a następnie potwierdzić swój PZ w oddziale NFZ lub w urzędzie gminy lub urzędzie skarbowym lub w ZUS lub w innej placówce oznaczonej znakiem profilu zaufanego (lista punktów potwierdzających PZ dostępna jest na stronie pz.gov.pl)
  1. Zalogować się na stronę pacjent.gov.pl i przejść do Internetowego Konta Pacjenta (IKP).
  2. Kliknąć w rogu ekranu: MOJE KONTO i wpisać swój e-mail lub numer telefonu.
  3. Po uzupełnieniu i zapisaniu danych e-recepty będzie można odbierać smsem lub e-mailem.

UWAGA

Zgodnie z obowiązującymi przepisami lekarz może, bez dokonania osobistego badania pacjenta, wystawić receptę niezbędną do kontynuacji leczenia, jeżeli jest to uzasadnione stanem zdrowia pacjenta odzwierciedlonym w dokumentacji medycznej. Tym samym o wystawienie recepty, dotyczącej kontynuacji leczenia, pacjent może wnioskować wyłącznie do swojego lekarza prowadzącego, który posiada dostęp do dokumentacji medycznej i jest odpowiedzialny w zakresie kontynuacji leczenia.

Jeśli pacjent nie ma dostępu do komputera lub telefonu komórkowego, to niewiele się zmienia - zamiast papierowej recepty otrzyma od lekarza e-receptę w formie wydruku (z kodem kreskowym oraz pinem).